Óbudai Különvélemény EXTRA
A felsőoktatásban zajló hirtelen változások, mindenki számára
felkavaróak voltak. Kíváncsiak voltunk azon osztályfőnökök véleményeire, akik
tanulóit a leginkább érinti a keretszámok csökkentése, ezért 11.-es és 12.-es
osztályfőnököket kérdeztünk.
Dobolyi
Gergely (12.C ): Bár a
hétvégi bejelentések azt vetítik előre, hogy e sorokat, mire megjelennek,
meghaladják az események és a keretszám-megállapítás, mint módszer megszűnik,
azért a tisztánlátás kedvéért álljon itt néhány mondat a mostani rendszerről:
Magyarországon aránytalanul sok felsőoktatási létesítmény
van, tehát jóval több diplomás ember is, mint ami egy ekkora országban
szükséges. Ezáltal kialakultak olyan szakterületek, ahol munkaerő hiány van,
ahova a középfokú végzettséggel rendelkező szakmunkás ember kellene.
A felsőoktatásban évente kb. 70-80 ezer diák próbál
bejutni. Hogy hányan kerülhetnek be
pontosan, azt keretszámok szabályozzak. Ezek a számok azt jelentik, hányan
tanulhatnak ingyenesen (nekik jelen állás szerint röghöz kötési szerződést kell
aláírniuk), hányan részösztöndíjjal és hány diáknak kell a teljes összeget
kifizetnie, amihez segítséget nyújthat a diákhitel.
Ezek a keretszámok évről évre csökkenek. Tavaly kb.
46 700 államilag támogatott hely volt, idén ez 10 550 főre
csökkentette volna ezt a számot a kormány, ami minden érintett számára
meglepetés volt. Ha a korábbi évekhez képest ennyivel kevesebb diák tanulhat
ingyen, az a felvételi ponthatárok drasztikus növekedését fogja okozni, amire
ilyen rövid idő alatt nehéz lesz felkészülni.
Höcher Zsuzsanna (12.A): Én
csak azt tudom mondani, amit az osztályomnak: azt figyeljétek, amit az
egyetemisták mondanak, ne azt, amit a politikusok. Hiába
mondják azt, hogy ez nektek jó, csak még nem fogtátok fel, én ezt nem hiszem, sőt
tudom, hogy ez egyáltalán nem jó nektek. A diákhitelről meg annyit, hogy
véleményem szerint az egy csapda.
Dr.
Tánczosné Molnár Éva (12.D): Én egyet tudok érteni a
rendelkezésekkel, mert az ország már nem bír el ekkora terheket, tehát szükség
van a változásra. Viszont a folyamat bevezetésével és a kommunikációval komoly
problémáim vannak. Nem pár hét kell egy
ekkora változtatáshoz, hanem ehhez évek szükségesek. Mert például ha egy család
évek óta egy elképzelésbe fektet bele pénzt, energiát, nem tudnak hirtelen váltani. A gyereknek sem
lehet azt mondani, hogy az eddig tanult matek-fizikát, most cserélje le énekre-
művészetekre. De ha ezeket a változtatásokat évek alatt vezetik be, akkor ha
egy fiatal mindenképp közgazdász akar lenni –még ha az országnak nincs is
szüksége több közgazdászra, ezért nem támogatja a képzést- akkor a családnak
van ideje összespórolni az oktatására való pénzt.
Fuszek Róbert (11.D):
Mostanában minden nap mást lehet hallani a médiában, a politikusok mindig mást
mondanak erről. Nekem az a véleményem
erről, hogy mindenképp szükség lenne egy átfogó reformra, de nem így, ily
módon. Nagyon rövid az idő a felvételik előtt, nincs idejük a diákoknak
alkalmazkodni a változásokhoz. Ez a
hirtelen rendelkezés nem veszi figyelembe az érintett korosztály évek óta való
felkészüléseit, ezáltal nagyon kevés lehetőségük maradt, vagy egyáltalán nincs
is. A szelektálásra viszont egyértelműen
szükség van, de ez inkább felvételivel történjen, mint régen, ne az anyagi
háttér döntse el, hogy ki tanulhat, ki nem. A diákhitelt pedig nem tartom jó
megoldásnak. Mindenki örül, hogy letudja a hitelét, sőt arra buzdítanak
mindenkit, hogy ne adósodjanak el, ne vegyenek fel hitelt. A diákoknak pedig
pont az ellenkezőjét mondják, holott az ő jövedelmük teljesen bizonytalan, hisz
ki tudja, hogy a diploma után, hogy lesz esélyük elhelyezkedni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.